המלחמה נותנת את אותותיה – עובדי חברת "בצהרי היום בע"מ" יאלצו לפנות לביטוח לאומי על מנת לקבל את שכרם לחודש אפריל 2024

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא בתחילת החודש מאי 2024 צו פתיחת הליכים במתווה שיקום לחברת "בצהרי היום בע"מ", הצו שניתן יבטיח המשך פעילות ל-43 צהרונים של החברה ברחבי תל אביב, ויאפשר לכ-140 עובדיה להמשיך עד סוף חודש יוני (לפחות) על מנת לנסות לשקם את החברה.

על פי תוכנית השיקום שכר עובדים במהלך תוכנית ההפעלה ישולם מקופת החברה על ידי בית המשפט, אך לצורך קבלת שכר אפריל 2024 העובדים יצטרכו לפנות לביטוח לאומי.

וכך מציין בית המשפט בהחלטה "שמעתי דברי עו"ד מאינס המייצג את אחת העובדות, אשר ביקש לבחון אפשרות כי גם שכר חודש אפריל ישולם באמצעות הנאמן מקופת החברה ולא באמצעות המל"ל. במתווה המשפטי הנוכחי נראה כי אין היתכנות לכך"

מבחינה מעשית משמעות ההחלטה, בכל הקשור לחודש אפריל שעובדים לא יקבלו את שכרם מהחברה, אלא יצטרכו להגיש תביעה לקבלת קצבה לביטוח לאומי.

הגשת תביעות לביטוח לאומי – הוא לא דבר פשוט. הגשת תביעה לביטוח לאומי מצריכה מילוי טפסים של ביטוח לאומי, אסמכתאות והוכחות – כאשר חובת ההוכחה חלה על העובדים. כך לדוגמה, אי הגשה נכונה של מסמכים או אי מילוי נכון של המסמכים, יכול לפגוע או לעכב את ההחלטה של ביטוח לאומי לשלם את הקצבה.

לדברי עורך דין ניקולאי מאינס "הקושי הכי גדול בתיק הוא שלאור המשכורות הנמוכות באופן יחסי של חלק מהעובדים וגם מסיבות אחרות – לעובדים יהיה קשה לשכור ייצוג משפטי שיאפשר להם את הייצוג הטוב ביותר מול ביטוח לאומי. החשש הוא שמרבית העובדים יצטרכו להתמודד מול ביטוח לאומי לבדם".

יחד עם זאת, לא הכל שחור. בעקבות רפורמה לאחר כניסת חוק חדלות הפירעון החדש – בדיקת תביעות של עובדים נבדקת ישירות על ידי ביטוח לאומי. מדובר בהליך הרבה יותר מהיר מזה שהיה נהוג עד לכניסת הרפורמה.

לפני התיקון בחוק, על מנת שהעובדים יקבלו את הכספים מביטוח לאומי, הם היו צריכים להגיש תביעה לנאמן שמונה מטעם בית המשפט. הנאמן היה בודק את התביעות, ורק לאחר מכן ההחלטות היו מועברות לביטוח לאומי שהיה משלם את הכספים לעובדים. מדובר בהליך שלפעמים היה לוקח חודשים רבים אם לא שנים.

אחרי שינוי החקיקה, זמני התשלום השתנו לטובה התקצרו באופן משמעותי. עובדים יכולים לצפות לקבלת תשלומים מביטוח לאומי תוך זמן קצר יחסית לאחר הגשת התביעה והמסמכים הנדרשים.

לסיכום נשאר רק לקוות שביטוח לאומי יעשה כל מה שנדרש ממנו על מנת לשלם לעובדים באופן המהיר ביותר, ויסייע במה שניתן. כאשר מתייחסים לכספי משכורות מוטב לזכור שלא מדובר רק בכסף אלא בדיני נפשות של ממש.

לאתר אינטרנט של המשרד

עו"ד ניקולאי מאינס – יועץ משפטי, קצין ציות ועורך דין העוסק בהוצאה לפועל וחדלות פירעון עם ניסיון של למעלה מ-10 שנים, בייצוג חייבים ונושים, בהליכי חדלות פירעון הוצאה לפועל.

בעברו עורך הדין מאינס שימש כיועץ משפטי ומנהל מחלקת ליטיגציה בחברות אשראי חוץ בנקאיות המובילות בישראל. ניתן ליצור קשר עם משרדו של עו"ד מאינס בדוא"ל nick@nmlaw.info או בטלפון:  076-5384751.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *